Niklas blogg

En blogg om foto bildbehandling och min familj i Rengsjö

Behöver vi fortfarande en kung?

Jag har länge varit för att Sverige skall ha ett kungahus. Jag har köpt alla argument om hur bra det är för att marknadsföra Sverige i världen. Dessutom skulle det kännas svårt att bryta en lång tradition. Men med tiden har jag jag börjat fundera på om det inte är förlegat med ett system där vissa människor ska kunna födas med dessa privilegier samtidigt som vi säger att alla människor är lika mycket värda. Hur kan vi veta att de som av slumpen föds in i uppdraget passar för det? Om man hävdar att kungligheter är högre stående varelser är det inget problem, men anser man på allvar att de är vanliga människor som vi andra kan det mycket väl bli ett problem.

Jag tycker även kungen själv verkar vara lite vilsen om vilken roll han skall spela. Han förväntas företräda Sverige men får inte uttala sig politiskt och när han pratar om miljöproblemen i världen och samtidigt kör bensinslukande italienska sportbilar eller berömmer diktaturer blir det bara fel. Lugnast är det när han är i jaktskogen.

Trots att kungahuset får ca 50 miljoner i så kallat apanage om året (exklusive de 50 miljoner som går till löner och underhåll av slotten) behöver de nu ett tillskott från skattebetalarna för ett eventuellt bröllop nästa år. Jag tycker kungen kunde ta lite av sitt eget sparkapital på nära 200 miljoner, det är väl barnen värda? De är förresten inte helt barskrapade de heller efter att deras far hjälpt dem med skatteplanering genom placeringsbolaget Gluonen.

Jag vet att jag är i minoritet i den här frågan. Svenska folket gillar kungafamiljen. Det visar sig i alla gallupundersökningar men en rimlig kompromiss vore väll att skattebetalarna fortsätter att betala för slotten men att själva kungahuset blir privatiserat. Det kanske till och med kan göra dem ännu mera populära. Bidragsberoende har ju en väldigt negativ klang dagens samhälle.

Avslutningsvis kan jag säga att jag själv inte är helt övertygad om att republik skulle vara bättre för jag vet att det även finns fördelar med monarki, men inlägget blev långt nog ändå utan att ta upp alla dem här. Kanske får jag möjlighet att utveckla mina tankar om jag får några kommentarer på detta inlägg.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

12 kommentarer

12 kommentarer

  1. Jocke 24 oktober, 2007 11:55

    Och detta skriver du ju endast för att komma med på DN.

  2. Niklas 25 oktober, 2007 12:17

    Nej Jocke det gör jag inte. Jag förstår inte hur du menar så det är svårt att ge ett bra svar, men att blogga om saker som intresserar mig har under en längre tid varit en trevlig hobby som inte har något med DN att göra. Twingly är en bra pingtjänst som gjort att fler hittat till min blogg och givit många konstruktiva kommentarer om ÄMNET jag har skrivit om. Jag har varit förvånansvärt förskonad från viktigpettrar och viktigjockar ;-)

  3. Teitur 25 oktober, 2007 04:28

    Kungens apanage är en schymf mot demokrati och mot alla svenska skattebetalare.

    Vad gör kungen med de 4 160 000 kr i månaden han ”tjänar”? varför kunde det inte lika gjärna varit 41 600 kr? det är ingen dålig lön det heller.

  4. Jonas 25 oktober, 2007 10:25

    Jag tycker att det är märkligt att det vanligaste argumentet för monarkins intakta bevarande är ”men de är ju så populära” (syftandes på kungafamiljen). Jamen dåså, då skulle de ju rimligen inte ha något att frukta av ett demokratiskt val?

  5. Frida 25 oktober, 2007 11:21

    Håller med, och om det är popularitet vi eftersträvar så lär ju Peter Jihde på ”Idol” vara lika värd rollen som kung, som den skojaren som redan sitter där.

    Jocke: Kan inte låta bli att fundera på hur mycket det egentligen sticker i ögonen på dig att detta råkade hamna på DN =) Att du ens kommenterar det gör ju saken ännu tydligare =D

  6. johan 26 oktober, 2007 10:57

    Jag har aldrig förstått varför vi ska ha ett skattefinansierat kungahus. Men när UD ville äska extra pengar för ett ev. bröllop var måttet rågat.
    Ska jag, som kämpar för att hålla näsan ovan ytan, vara med och finansiera bröllopsfester för kungabarnen, deras bratpolare, adel och näringslivstoppar?
    Om de stackarna inte tycker sig ha råd får de väl be kvälls och veckopressen om sponrsringshjälp. De hjälper nog gärna till då det måste vara en bombsäker investering.
    Privatisera kungahuset och låt dem som behöver kunglig glans betala för deras tjänster.

    Detta var mina tankar när jag häromdagen startade Facebookgruppen ”Privatisera kungahuset”. Nu behöver vi bara massor av medlemmar!

  7. Niklas 26 oktober, 2007 12:17

    Aha det finns alltså en sådan facebookgrupp, intressant… Tack för era åsikter!

  8. Bettan 26 oktober, 2007 05:13

    Jockes inlägg får dagens humorpris! Antigen han är medveten om det eller ej!

    Jag är även jag för monarkin, i synnerhet som jag har ett stort intresse för historia. Det intressanta är att kungahusen alltid genom alla tider ifrågasats om dess apanage och kostnader. Tycker det är läge att bryta trenden att folket skall betala dem. Ge dem ett jobb att representera sverige och låt dem betala boende själv.. å bilar, resor, kläder och annat som alla människor annars få bekosta ur egen ficka. De uppdrag de får att representera sverige som ett kungahus, ja men OK då.. men resten…

    Att våra historiska platser, såsom slott och andra kulturbyggnader behöver skattebetalarnas hjälp för att hållas i skick, det går jag med på, men att försörja en familj med miljontals kronor.. Det är lite gammalmodigt faktiskt..

  9. Niklas 26 oktober, 2007 05:46

    Håller med allt du säger Bettan, särskilt i sista stycket. Det är viktigt att bevara vår historia med alla byggnader och föremål. Det är jag gärna med att bekosta, men att vi som Johan skriver ska bekosta bröllopsfester för överheten smakar lite surt. Tyckte facebookgruppen verkade lite intressant först, men sedan framgår de att de vill förvandla stockholms slott till bostäder för ungdomar och hemlösa. Det är att gå lite för långt tycker jag.

  10. johan 27 oktober, 2007 12:22

    Det där med att göra slottet till bostäder för hemlösa var väl mest ett försök att få till en slutknorr, och kanske inte helt seriöst. Men å andra sidan. Vad ska det användas till? Man kan ju inte bara låta alla dessa lokaler bara stå och damma igen. Det som står på facebook ska inte tolkas som nåt slags manifest som ala måste ställa sig bakom. Huvudmeningen är att de som behöver kungahusets tjänster bör betala för dem. Inte vi skattebetalare. Kom gärna med förslag.

  11. mona 30 oktober, 2007 01:15

    Tycker det smakar rävskit i munnen bara man tänker på den familjen…för min del kan dom fast (&%#%/(= hela rasket….Undrar om dom fått barnbidrag också..förutom alla andra bidrag….
    Skulle kunna skriva rätt länge här..men som sagt…tillhör inte dom som tycker att dom gör någon som helst nytta för vårt land…Tycker dom som vill ha kvar det kan få betala dit så..så slipper vi som inte vill….å helst ska dom väl betala för sig själv..med vanliga inkomster!!!

    mona//

  12. Mia 15 februari, 2010 05:04

    Tack för det här inlägget! Jag har debatt i skolan imorn om bl.a det här.nu har du nog räddat mig från ett ig…

Svara